Postilakon aikana asioit kätevästi sähköisessä asiointipalvelussamme
Maanantaina 11.11. alkanut posti- ja logistiikka-alan unionin PAUn lakko voi aiheuttaa viikkojen viivettä postinjakelussa. Myös Melasta lähtevä ja Melaan saapuva posti ei lakon takia kulje lainkaan tai kulkee merkittävällä viiveellä.
Lakon aikana hoidat vakuutusasiasi kätevimmin sähköisessä asiointipalvelussamme. Asiointipalvelun kautta voit myös tarkistaa laskujesi maksutiedot ja näet, onko sinulla avoimia laskuja.
Suosittelemme, että hoidat lakon aikana eläke- ja etuushakemuksien tekemisen asiointipalvelussa. Hakemuksen käsittely alkaa aina vasta, kun hakemus on saapunut Melaan. Paperipostina lähetettyjen hakemusten käsittely voi lykkääntyä merkittävästi lakon takia. Asiointipalvelun kautta voit myös lähettää meille liitteitä sähköisesti.
Asiointipalvelussa voit tehdä
- vahinkoilmoituksen
- matkalaskun
- apurahansaajan vakuutushakemuksen
- maatalousyrittäjän pellon ja metsän pinta-alamuutosilmoituksen sekä MYEL-työtulon muutoshakemuksen.
Asiointipalvelussa voit hakea
- Mela-sairauspäivärahaa
- vanhuuseläkettä
- osittaista vanhuuseläkettä
- työkyvyttömyyseläkettä
- kuntoutustuen jatkoa.
Voit hoitaa vakuutusasioitasi myös suojatun sähköpostin kautta
Voit lähettää meille viestejä ja hoitaa henkilökohtaisia Mela-turva-asioitasi myös suojatun sähköpostipalvelun kautta. Suojattu sähköposti mahdollistaa viestien turvallisen lähettämisen sekä vastausviestin vastaanottamisen luottamuksellisesti. Voit liittää sähköpostin mukaan myös liitetiedostoja.
Suojattuun sähköpostipalveluun pääset nettisivujemme kautta. Suojatun sähköpostin käyttäminen ei vaadi työasemille asennettavia ohjelmia. Palvelun oikeasta ylälaidasta kysymysmerkki-painikkeen alta löytyy ohje, kuinka palvelua käytetään.
Varaa aika Mela-asiamiehelle
Voit hoitaa vakuutusasioitasi myös Mela-asiamiehen kanssa joko puhelimitse tai asiamiehen vastaanottopisteessä. Asiamieheen voi ottaa yhteyttä kaikissa Mela-turvaan liittyvissä kysymyksissä. Palvelu on maksutonta.
Mela-asiamiesten yhteystiedot löydät nettisivujen yhteystietohausta.
Saat tiedon asiasi käsittelystä myös lakon aikana
Lakko vaikeuttaa paperipostina lähetettävien etuuspäätösten perilletuloa. Pyrimme kuitenkin siihen, että otamme sinuun yhteyttä puhelimitse tai suojatulla sähköpostilla, jotta saat tiedon asiasi käsittelystä ja päätöksistä myös lakon aikana.
Puhelinpalvelumme neuvoo lakon aikana
Asiakaspalvelumme auttaa ja neuvoo sinua lakon aikana. Palvelemme numerossa 029 435 2650 arkisin klo 8.00–16.00. Löydät kaikki yhteystietomme Yhteystiedot-sivulta.