Melassa ratkaistiin viime vuonna yli 80 000 hakemusta
Vuosi 2023 oli Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melassa sukupolvenvaihdoksen vuosi Heli Backmanin aloittaessa Melan toimitusjohtajana helmikuun alussa. Melan kokonaisliikekulut säilyivät vuonna 2023 lähes edellisen vuoden tasolla. Melan sijoitusten tuotto vuonna 2023 oli 8,2 %. Hakemusten käsittelyajat nopeutuivat edellisvuodesta ja vuoden aikana ratkaistiin yli 80 000 hakemusta.
Melalla oli vuoden lopussa 52 878 MYEL-vakuutettua asiakasta, joista 48 859 maatalousyrittäjää (sisältäen kalastajat, metsätalousyrittäjät ja poronhoitajat) ja 4 038 apurahansaajaa. Apurahoista ja poronhoidosta vakuutettujen asiakkaiden määrät pysyivät vuoden 2022 tasolla muiden asiakasryhmien määrän laskiessa edellisten vuosien tapaan. Kaikkiaan MYEL-vakuutettujen asiakkaiden määrä väheni edellisestä vuodesta 2,5 %. Melan työtapaturma- ja ammattitautivakuutettuna oli 73 049 asiakasta.
Vuonna 2023 Mela maksoi etuuksia yhteensä 1 069,9 (2022: 1 017,4) miljoonaa euroa. Työeläkettä maksettiin vuoden lopussa 90 830 henkilölle, joista apurahansaajia oli 361 henkilöä. Melan asiakkaat siirtyivät työuraansa perustuvalle työeläkkeelle keskimäärin 63,0-vuotiaina.
Melan sijoituksille hyvä tuotto
Vuonna 2023 Melan sijoitukset tuottivat 8,2 %. Melan sijoitustulos oli alan kärjessä.
Melan sijoitukset olivat vuoden lopussa markkina-arvoltaan 362,6 miljoonaa euroa sisältäen sijoitustilit. Sijoitustoiminnan kirjanpidollinen nettotuotto oli 11,8 miljoonaa euroa (2022: -7,4). Käyvin arvoin laskettu tulos oli 8,2 % (2022: -11,1 %) sitoutuneelle pääomalle.
Vuonna 2023 Melan kokonaisliikekulut olivat 27,3 miljoonaa euroa säilyen lähes vuoden 2022 tasolla (2022: 27,0 milj. euroa). Vakuutusmaksutulo pysyi edellisvuoden tasolla ollen 188,9 miljoonaa euroa.
– Melan talouden näkökulmasta vuosi 2023 oli varsin onnistunut. Toiminnan kehittämisestä huolimatta liikekulut pysyivät hallinnassa ja erityisesti osakesijoitukset tuottivat hyvin, sanoi toimitusjohtaja Heli Backman Melan valtuuskunnan kokouksessa 15.4.
Prosessien kehittäminen näkyi asiakastyytyväisyyden kasvuna
Melassa ratkaistiin viime vuonna yli 80 000 hakemusta. Olemme saaneet parannettua meille saapuneiden hakemusten käsittelyaikoja sekä kehittäneet palveluitamme lisäämällä muun muassa automaattiviestejä asiakasviestinnässämme. Näiden toimien myötä asiakkaiden tyytyväsyys Melan palveluihin on kasvanut. Asiakastyytyväisyyskyselyissä parhaat arvosanat Mela saa edelleen henkilökohtaisesta ja asiantuntevasta palvelusta. Kartoitamme jatkuvasti keinoja, joilla asioiminen Melan kanssa olisi mahdollisimman sujuvaa.
– Perustehtävämme on tuottaa asiakkaillemme laajaa sosiaaliturvaa sekä tukea heidän työkykyään. Haluamme tehdä sen sujuvasti ja sydämellisesti. Tavoitteemme on, että asiakkaidemme kokemus Melasta paranee entisestään, totesi Backman.
Melan strategia vuosille 2024–2027 keskittyy muun muassa asiakaskokemuksen parantamiseen, prosessien virtaviivaistamiseen sekä toiminnan tehostamiseen.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Heli Backman, p. 029 435 2267, heli.backman(at)mela.fi