Melan asiakastyytyväisyys nousussa
Vuonna 2024 Melassa käynnistyi uusi strategiakausi. Strategiset tavoitteemme taloudellisen tehokkuuden, asiakaskokemuksen ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi ohjasivat toimintaamme. Kehitimme ja uudistimme palvelujamme kustannustietoisesti sekä sujuvoitimme prosessejamme. Toimintamme kustannustehokkuus pysyikin hyvällä tasolla, asiakkaidemme tyytyväisyys Melan palveluihin parani ja henkilöstömme työtyytyväisyys vahvistui.
Melan sijoitukset tuottivat 8,4 %
Melan sijoitukset tuottivat vuoden aikana käyvin arvoin laskettuna 8,4 % (8,2). Melan sijoitukset olivat vuoden lopussa markkina-arvoltaan 399,5 miljoonaa euroa (362,6) sisältäen rahamarkkinasijoitukset. Sijoitustoiminnan kirjanpidollinen nettotuotto oli 12,4 miljoonaa euroa (11,8).
– Melan sijoitusvarallisuuden hajautus ja osakepainotus osoittautuivat toimiviksi. Riskitaso pysyi kohtuullisena, mutta tilikauden kokonaistuotot nousivat edellisestä vuodesta, toimitusjohtaja Heli Backman sanoo.
Melan kokonaisliikekulut pysyivät lähes ennallaan ollen 27,4 miljoonaa euroa (27,3). Vakuutusmaksutulo kasvoi edellisvuodesta 2,6 % ollen 193,8 miljoonaa euroa (188,9).
Parempaa palvelua asiakkaillemme
Panostimme vuoden aikana sähköisen asiointipalvelumme kehittämiseen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Uudistimme asiakaspalvelumallimme, jotta voimme tarjota entistä oikea-aikaisempaa ja asiakaslähtöisempää palvelua.
– Sähköisten palvelukanavien kehittäminen on keskeinen osa tulevaisuuden tavoitteitamme, jotta asiakkaamme voivat hoitaa asiansa entistä sujuvammin ja nopeammin, kertoo Backman.
Strategiamme mukaiset kehittämistoimenpiteet näkyivät asiakastyytyväisyyden kasvuna. Vuoden aikana tekemämme sujuvoittamistoimenpiteet näkyivät etenkin asiakkaiden lisääntyneenä tyytyväisyytenä hakemuskäsittelyyn.
Melan maatalousyrittäjäasiakkaiden työkyvyn tukemisessa tärkeän Välitä viljelijästä -projektin toiminta vakinaistettiin, kun eduskunta hyväksyi marraskuussa lainmuutoksen ja varhaisen tuen toiminnasta tuli Melan lakisääteinen tehtävä. Samassa yhteydessä myös poronhoitajat ja kalastajat tulivat varhaisen tuen palvelujen piiriin.
Rakensimme yhdessä uutta strategiaa
Melan henkilöstö osallistui vuoden aikana aktiivisesti uuden strategian jalostamiseen ja viemiseen konkreettiseksi toiminnaksi. Yhdessä tehty strategian näkyi erinomaisina arvosanoina loppuvuonna toteutetussa henkilöstötutkimuksessa, jonka perusteella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat -tunnuksen.
– Tulevina vuosina jatkamme toimintamme kehittämistä, keskittyen tehokkuuden lisäämiseen sekä asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamiseen. Sujuvuutta edistämme panostamalla asioinnin helppouteen ja prosessien toimivuuteen, kun taas sydämellisyys näkyy tavassamme kohdata sekä asiakkaat että toisemme, Backman summaa.
Maksoimme etuuksia 1,1 miljardia euroa
Melalla oli vuoden lopussa 51 594 MYEL-vakuutettua asiakasta, joista 47 432 oli maatalousyrittäjää (sisältäen kalastajat, metsätalousyrittäjät ja poronhoitajat) ja 4 180 apurahansaajaa. MYEL-vakuutettujen määrä väheni edellisestä vuodesta 2,4 %. Melan työtapaturma- ja ammattitautivakuutettuna oli 71 362 henkilöä.
Vuonna 2024 Mela maksoi etuuksia yhteensä 1 110,9 miljoonaa euroa (1 072,3). Työeläkettä Mela maksoi vuoden lopussa 86 884 henkilölle, joista apurahansaajia oli 396 henkilöä. Asiakkaamme siirtyivät työuraansa perustuvalle työeläkkeelle keskimäärin 63,0-vuotiaina.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Heli Backman, p. 029 435 2267, heli.backman(at)mela.fi