Ohita valikko

Kysely: Maatalousyrittäjien ja lomittajien yhteistyö pääosin sujuvaa

Yhteistyö ja vuorovaikutus maatalousyrittäjien ja lomittajien välillä toimii pääosin hyvin. Tämä selviää Melan toteuttamasta kyselystä, jonka perusteella sekä yrittäjät että lomittajat kokevat, että vuorovaikutus osapuolten välillä on avointa, ystävällistä ja sujuvaa. Yrittäjät arvostavat erityisesti lomittajien ammattitaitoa ja kertovat voivansa lomailla luottavaisin mielin lomittajan ollessa tilalla.

Kysely toteutettiin syksyllä 2024 lomituksen Samassa veneessä -tilaisuuksien yhteydessä. Kyselyyn vastasi yli 1 000 maatalousyrittäjää ja yli 400 lomittajaa. Kyselyssä kymmenen lomitusyksikön yrittäjät, lomittajat ja lomitushallinnon edustajat vastasivat toisiaan koskeviin väittämiin, joiden avulla yhteistyön toimivuutta lomituksen eri osapuolten välillä arvioitiin.

Yrittäjät tyytyväisiä lomittajien työhön

Maatalousyrittäjät antoivat yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta lomittajien kanssa arvosanaksi 4,3 (asteikolla 1–5). Vastausten perusteella yrittäjät arvostavat varsinkin lomittajien osaamista ja ammattitaitoa. Yrittäjät kokivat, että lomittajat noudattavat annettuja työohjeita, hoitavat työnsä tunnollisesti ja lomittajilla on riittävä osaaminen tilan töihin. Myös se, miten lomittajat huomioivat eläintaudit sekä niiltä suojautumisen sai kiitosta yrittäjiltä.

Yrittäjät kokivat, että myös yhteistyö lomitushallinnon kanssa on enimmäkseen toimivaa (arvosana 3,7). Parhaimman arvion yrittäjät antoivat lomituksen järjestymisestä silloin, kun vuosiloman ajankohta on ilmoitettu ajoissa. Sen sijaan eniten hajontaa oli siinä, miten tasapuolisesti yrittäjät kokivat hallinnon kohtelevan asiakkaitaan.

– Hajonta tasapuolista kohtelua koskevassa kysymyksessä johtunee ennen kaikkea lomittajien saatavuuden vaihtelusta eri alueilla, arvioi Melan lomituspalveluista vastaava johtaja Päivi Wallin.

Lomittajat arvostavat palautetta ja asianmukaisia ohjeita

Myös lomittajat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön yrittäjien kanssa (arvosana 4,1) ja arvostivat etenkin mahdollisuutta päästä hyödyntämään työssään hankkimaansa erityisosaamista esimerkiksi koneiden käytöstä.

Vastauksista selviää, että toisilla alueilla lomittajat toivoivat yrittäjiltä enemmän palautetta voidakseen kehittää toimintaansa. Hajontaa esiintyi myös siinä, miten hyvin lomittajat näkivät yrittäjän valmistautuneen lomituksen alkamiseen ja esimerkiksi huolehtineet, että lomituksen aikana tarvittavia kulutustavaroita on riittävästi. Myös työohjeiden ja opastuksen laadussa oli vaihtelua. Yrittäjien onkin hyvä huomioida, että lomituksen onnistumisen kannalta on oleellista, että lomittaja saa aina riittävät ja ajantasaiset työohjeet ja että lomittajien käyttöön on varattu esimerkiksi tarvittava määrä rehuja ja muita tarvikkeita.

Työturvallisuudessa ja lomittajan tehtävien täsmentämisessä parannettavaa

Heikoimmat arviot yrittäjät saivat lomittajilta työturvallisuuden huomioinnista sekä siitä, miten yrittäjät hahmottavat lomittajalle kuuluvat tehtävät ja työajan.

– Erityisen huolestuttava on työturvallisuuden saama heikko arvosana, sillä jos tila ei ole turvallinen työskentely-ympäristö lomittajalle, ei se ole sitä myöskään yrittäjälle itselleen, Wallin painottaa.

Yrittäjien vastauksista käy ilmi, että lomahallinnon kanssa tehtäviä tilakäyntejä ei koeta erityisen hyödyllisiksi.

– Tilakäyntien yksi keskeisimmistä tehtävistä on antaa ulkopuolinen näkökulma tilan mahdollisiin työturvallisuusriskeihin, joten tilakäyntien merkitystä sekä oman että lomittajien työturvallisuuteen ei ehkä täysin hahmoteta, Wallin pohtii.

Vastausten perusteella hankausta yrittäjien ja lomittajien yhteistyöhön tuo näkemys lomittajan työajasta. Tämä tuli esille sekä lomittajien että yrittäjien avoimissa vastauksissa. Yrittäjät eivät aina näytä hahmottavan, että lomittajan työaika tilalla vastaa aina lomalla olevan yrittäjän prosenttiosuutta tilan välttämättömistä kotieläinten hoitotöistä. Eli lomittaja voi tehdä vain lomalla olevan yrittäjän tehtäväosuuden eikä esimerkiksi voi pidentää omaa työpäiväänsä kuin vain tietyissä poikkeustilanteissa.

Tavoitteena yhteistyön parantaminen

Lomitusyksiköt ovat järjestäneet Samassa veneessä -tilaisuuksia yhteistyössä Melan Välitä viljelijästä -projektin ja Melan lomituspalvelut-yksikön kanssa ympäri Suomen jo vuodesta 2019. Tilaisuuksiin kutsutaan lomituspalveluiden osapuolet eli maatalousyrittäjät, maatalouslomittajat sekä lomitushallinto. Tilaisuuksien tavoitteena on lisätä ymmärrystä maatalousyrittäjien, lomittajien ja lomituksen hallintohenkilöstön välillä sekä parantaa osapuolten välistä yhteistyötä ja käydä avointa keskustelua eri osapuolten toiveista ja tarpeista.

Keskustelujen pohjaksi kaikille osapuolille on tehty kysely, jossa yhteistyön sujuvuutta on selvitetty. Vuonna 2024 kysely uudistettiin ja arvioitavat kohteet vietiin hyvin konkreettiselle tasolle. Uudistettu kysely oli käytössä kymmenessä paikallisyksikössä.

– Maatalousyrittäjät ovat pitäneet Samassa veneessä -tilaisuuksia hyödyllisinä ja toivoneet, että niitä pidettäisiin jatkossa joka vuosi. Nyt tehty kysely osoittaa, että vaikka yhteistyössä osapuolten välillä on edelleen kehittämisen paikkoja, ovat tulokset monilta osin kuitenkin oikein hyvät. Ilahduttavaa on erityisesti se, miten positiivisesti yrittäjät ovat arvioineet yhteistyötä lomittajien kanssa. Se myös osoittaa, kuinka paljon yrittäjät arvostavat maatalouslomittajien heille suomaa vapaa-aikaa sitovasta ja tärkeästä työstään, Wallin toteaa.

Lisätietoja: johtaja Päivi Wallin, puh. 040 740 4728 tai paivi.wallin(at)mela.fi
Lisätietoja kyselystä: työkykyneuvoja Outi Ruottinen, puh. 046 923 3480 tai outi.ruottinen(at)mela.fi

Liite: Samassa veneessä -kyselyn yhteenveto (pdf)

Ohita sosiaalisen median syöte

Tästä puhutaan nyt @Melaviestinta

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Ota yhteys työkykyneuvojaan

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö