Kotieläintuottajien tyytyväisyys lomituspalveluihin lisääntynyt entisestään
Valtakunnallinen maatilojen kehitysnäkymät 2027 -tutkimus osoitti, että kotieläintuottajat arvostavat lomituspalveluja nyt enemmän kuin koskaan. Vuonna 2018 tehdystä edellisestä tutkimuksesta arvosanat olivat nousseet kaikilla arvioinnin osa-alueilla.
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela kiittää ja onnittelee maatalouden lomituspalveluja hoitavia paikallisyksiköitä ja maatalouslomittajia upeasta työstä.
– Tätä työtä tehdään suurella sydämellä suomalaisen maatalouden ja huoltovarmuuden puolesta, toteaa Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan lomitus- ja työkykypalveluista vastaava johtaja Päivi Wallin.
Lomituspalvelujen asiakaspalvelu ja tavoitettavuus saivat hyvät arvosanat
Tyytyväisyys lomitushallinnon asiakaspalveluun oli parantunut ja eroa voidaan pitää merkittävänä asiakaspalvelutason nousuna (2020: 8,3 2018: 8,0). Myös lomitushallinnon tavoitettavuus oli noussut samassa tahdissa (2020: 8,3 2018: 8,0).
Vaikka riittävä ja selkeä tiedotus on palveluorganisaatiolle aina haasteen paikka, olivat siinäkin lomituspalvelut onnistuneet aikaisempaa paremmin. Tiedonsaannin riittävyys ja selkeys oli noussut arvosanaan 8,1, mitä voidaan pitää tiedotuksesta erinomaisena tuloksena (2018: 7,8).
Kantar TNS Agri Oy on tehnyt tutkimusta vuodesta 2008 lähtien. Arviointiasteikkona tutkimuksessa käytetään kouluarvosanoja 4 -10.
Lomittajien ammattitaitoa arvostetaan entistä enemmän
Maatalouslomittajien ammattitaitoa on aina arvostettu korkealle asiakastyytyväisyyskyselyissä. Tänä vuonna kiitettävän arvosanan lomittajalle antoi peräti 44 % maatalousyrittäjistä (2018: 40 %). Parhaat arvosanat saivat tänä vuonna ostopalvelulomittajat. He saivat 52 %:lta asiakkaistaan kiitettävän arvosanan. Myös ostopalvelulomittajien ammattitaidon arvio oli noussut hienosti 8,4:ään (2018: 8,15). Kunnan työsuhteisten maatalouslomittajien arvosana oli vain hieman alhaisempi 8,3.
Sijaisavun järjestymiseen ollaan aikaisempaa tyytyväisempiä
Sijaisavun tarve tulee pääsääntöisesti tilalla yllättäen. Tästä syystä sen järjestäminen on varsin haasteellista. Melan lomituspalveluista vastaava johtaja Päivi Wallin iloitsee, että tutkimuksen mukaan kotieläintuottajat kuitenkin kokevat sijaisavun järjestyvän aikaisempaa paremmin. Jopa 70 % kyselyyn vastanneista kotieläintuottajista kertoi saaneensa sijaisapua aina tai lähes aina, kun sitä on tarvittu (2018: 66 %).
– Lomituspalvelujen laadun ja palvelujen arvostuksen nousun syitä voimme vain arvailla. Mutta olivat syyt mitkä tahansa, tänä haastavana aikana paikallisyksiköissä on syytä olla ylpeitä näistä hyvistä tuloksista, toteaa Wallin.
Lisätietoja: lomitus- ja työkykypalveluista vastaava johtaja, Päivi Wallin, Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela, puh. 029 435 2343