Ei jätetä ketään yksin, Välitä viljelijästä -projektilla tukea maatalousyrittäjille
Melan asiakkaat olivat päättyneen toimintavuoden aikana poikkeuksellisen tiukoilla. Maatalouden kriisipaketissa nähtiin tärkeäksi panostaa taloudellisen tuen lisäksi myös maatalousyrittäjien jaksamiseen. Sen turvin jo yli 200 maatalousyrittäjää on saanut Melan kautta asiantuntija-apua jaksamiseen ja talouteen liittyvissä haasteissa. – Ei jätetä ketään yksin, korosti Melan toimitusjohtaja Päivi Huotari valtuuskunnan kevätkokouksessa Espoossa 5.4.2017.
Välitä viljelijästä -projektilla jaksamiseen tukea
Välitä viljelijästä -projektissa tuetaan talousahdingossa painiskelevia maatalousyrittäjiä. Melan projektityöntekijät ja maakuntien hanketyöntekijät kohtaavat yrittäjiä ja auttavat heitä oikeanlaisen avun piiriin. Maatalousyrittäjät voivat hakea ostopalvelusitoumusta talouden ja juridiikan sekä sosiaali- ja terveysalan asiantuntijapalveluihin.
– Projektista saatavan kokemuksen avulla kehitämme edelleen ennaltaehkäisevää työhyvinvointityötämme myös muiden asiakasryhmiemme parhaaksi, kertoo Huotari.
Apurahansaajien jaksamisen tukemiseksi käynnistetään työhyvinvointihanke tänä vuonna. Usein apurahansaajat, kuten maatalousyrittäjätkin työskentelevät yksin, mikä lisää myös työn henkistä kuormitusta.
Tukea maksuvalmiushaasteisiin
Määräaikaiset joustot Mela-vakuutusmaksuaikatauluihin ja viivästyskorkoon ovat konkreettisia keinoja asiakkaiden vaikean tilanteen helpottamiseksi. Myös lomituksen osalta asiakasmaksuja alennettiin tälle vuodelle. Lomituksen jatkokehittämisen osalta odotamme sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän esityksiä huhtikuun aikana lausunnolle.
Merkittävät etuusuudistukset
Päättyneen vuoden aikana työeläkeuudistuksen toimeenpanon valmistelu ja maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain edellyttämät uudistukset sitoivat poikkeuksellisen paljon Melan henkilöresursseja. Molemmat uudistukset saatiin hoidettua ilman suurempia ongelmia. Työeläkeasioissa asiakas saa meiltä päätöksen hakemukseensa alan keskiarvoa selvästi nopeammin.
– Tänä vuonna keskitymme erityisesti tapaturmakorvausten käsittelyaikojen lyhentämiseen, lupaa Huotari.
Asiakaskokemuksen kehittämistä tukevat palveluperiaatteet
Mela julkaisi asiakkailleen palveluperiaatteet toiminnan yhtenäistämiseksi ja palvelun kehittämiseksi teemalla Palveleva Mela – PAMELA.
– Tuotamme Mela-turvaa asiantuntevasti ja tehokkaasti, asiakkaitamme kuunnellen ja arvostaen, kiteytti Melan vakuutus- ja hyvinvointiyksikönpäällikkö Päivi Wallin.
Palvelut taloudellisesti ja tehokkaasti
Melan kokonaisliikekulut laskivat edellisestä vuodesta mittavista hankkeista huolimatta. Toimintaa kehitettiin prosesseja virtaviivaistamalla ja henkilöresursseja entistä paremmin kohdentamalla.
– Osana tulevaa strategiaamme tulevien vuosien keskeisimmät tavoitteet liittyvät asiakkaiden hyvinvoinnin tukemiseen vaikuttavasti, palvelumme sujuvoittamiseen asiakasläheisesti ja tehokkuuden parantamiseen toimintaamme uudistamalla, vetää yhteen Huotari.
Melasta maksettujen etuuksien ja palveluiden arvo oli 1 189 miljoonaa euroa (vuonna 2015 arvo oli 1 197 milj. euroa) sisältäen lomituksen kustannukset. Melalla oli vuoden lopussa noin 65 100 MYEL-vakuutettua asiakasta, joista reilu 3 000 oli apurahansaajia. Tapaturmavakuutettuja asiakkaita oli 85 400 ja eläkkeensaajia 121 500. Toimintavuoden aikana Melaan saapui noin 60 000 vakuutus- tai etuushakemusta.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Päivi Huotari, Mela, puh. 050 500 4514