Ohita valikko

Melan vuosi 2024

Toimitusjohtajalta

Melan toimitusjohtaja Heli Backman istuu sohvalla
Heli Backman. Kuva: Miikka Pirinen

Kulunut vuosi oli uuden strategiakautemme ensimmäinen vuosi. Vuosille 2024–2027 laatimamme strategia korostaa toiminnan sujuvuutta ja kohtaamisten sydämellisyyttä. Melassa tämä tarkoittaa sujuvia prosesseja ja ihmisläheistä toimintatapaa sekä työyhteisössä että asiakaskohtaamisissa.

Perustehtävämme on tuottaa asiakkaillemme laajaa sosiaaliturvaa sekä tukea heidän työkykyään. Melalaiset työskentelevätkin päivittäin asiakkaidemme parhaaksi ympäri Suomen. Koko maan kattava henkilökuntamme tuntee paikalliset olosuhteet, mikä on Melan asiakkaille usein tärkeää heidän työssään.

Päivitimme asiakaspalvelumallimme kuluneen vuoden aikana. Asiakaspalvelumme keskiössä ovat asiakkaan kokonaistilanteen huomioon ottaminen sekä palvelujen oikea-aikaisuus.

Digitaalisuus ja tekoälyn hyödyntäminen ovat keskeisessä roolissa toimintamme kehittämisessä. Kehitimme vuoden aikana sähköistä asiointipalveluamme ja kehitystyö jatkuu edelleen. Tavoitteenamme on, että yhä suurempi joukko asiakkaistamme kokee asiointipalvelun omakseen. Sähköiset palvelut nopeuttavat asiointia ja tarjoavat asiakkaalle selkeän kokonaiskuvan heidän Mela-turvastaan.

Sujuvoittaaksemme apurahansaajien eläke- ja tapaturmavakuuttamista otimme käyttöön uuden sovelluksen apurahan myöntäjien ilmoitusten antamiseen. Saimme käyttäjiltä hyvää palautetta uudistuksesta ja ilmoitusprosessin sujuvuudesta uudessa sovelluksessa.

Työkyvyn tukemisessa tärkeän Välitä viljelijästä -projektin toiminta vakinaistettiin, kun eduskunta marraskuussa hyväksyi lainmuutoksen ja varhaisen tuen toiminnasta tuli Melan lakisääteinen tehtävä. Myös poronhoitajat ja kalastajat tulivat varhaisen tuen palvelujen piiriin, ja tulevaa toimintaa suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä heidän edustajiensa kanssa.

Henkilöstö on Melan keskeisin voimavara. Teemme vuosittain laajan henkilöstön tyytyväisyyttä mittaavan kyselyn, jonka tulosten perustella saimme jälleen Innostavimmat työpaikat -tunnuksen. Toimintaympäristömme muutos on jatkuvaa ja haluamme olla oman muutoksemme arkkitehtejä, joten panostimme toimintakertomusvuonna etenkin henkilöstömme muutoskyvykkyyden kasvattamiseen.

Kiitän kuluneesta vuodesta kaikkia melalaisia, asiakkaitamme, hallintoamme ja yhteistyökumppaneitamme. Jatketaan yhteistyötä sujuvasti ja sydämellisesti edelleen vuonna 2025!

Heli Backman
Toimitusjohtaja
Maatalousyrittäjien eläkelaitos Mela


Melan vuosi 2024

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Ota yhteys työkykyneuvojaan

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö