Ohita valikko

Automaattinen ratkaisumenettely

Mitä automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa?

Mela hyödyntää automaattista ratkaisumenettelyä ratkaisutoiminnassaan. Tämä tarkoittaa sitä, että asia voidaan ratkaista osittain tai kokonaan automaattisesti. Ihminen ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä.

Automaattinen ratkaisumenettely perustuu täsmällisiin, ennalta määritettyihin käsittelysääntöihin. Asia voidaan ratkaista automaattisesti ainoastaan silloin, jos päätös ei edellytä tapauskohtaista harkintaa tai asian käsittelijä ratkaisee mahdolliset harkintaa vaativat seikat.

Mitä tämä tarkoittaa sinun kannaltasi?

Automaattinen menettely nopeuttaa asiasi ratkaisemista. Sinulle kerrotaan, jos asiasi on ratkaistu automaattisesti.

Voit hakea oikaisua automaattisesti tehtyyn päätökseen. Oikaisuvaatimusta ei voida ratkaista automaattisesti, eli sen ratkaisee aina ihminen.

Missä asioissa käytämme automaattista ratkaisumenettelyä?

Ennen kuin asia voidaan ratkaista automaattisesti, asiasta täytyy tehdä käyttöönottopäätös. Tältä sivulta löydät päätökset automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotosta Melan eri etuusasioissa. Käyttöönottopäätöksestä selviää, millä perusteella menettely on otettu käyttöön ja mitä lakeja menettelyssä sovelletaan.

Käyttöönottopäätökset

Maatalousyrittäjän vakuutuksen päättäminen automaattisesti, kun vakuutettu siirtyy vanhuuseläkkeelle

Kun siirryt työeläkelakien mukaiselle vanhuuseläkkeelle, pakollisen MYEL-vakuutuksen edellytykset eivät enää täyty. Melan on tällöin päätettävä pakollinen MYEL-vakuutuksesi. Samalla päättyvät myös Melan myöntämä ryhmähenkivakuutus ja pakollinen MATA-vakuutus, koska näiden voimassaolo perustuu pakollisen MYEL-vakuutuksen voimassaoloon. Jos sinulla on vapaaehtoinen vapaa-ajan MATA-vakuutus, myös se päättyy samalla kun pakollinen MATA-vakuutuksesi päättyy.

Mela päättää yllä mainitut maatalousyrittäjälle myönnetyt vakuutukset automaattisessa ratkaisumenettelyssä. Käsittely ja ratkaisu siirtyy kuitenkin Melan toimihenkilön tehtäväksi aina, kun asian selvittäminen sitä vaatii.

Mela on määritellyt, millaisissa tilanteissa asian käsittely ja ratkaisu siirtyy Melan toimihenkilölle. Näin käy esimerkiksi silloin, kun sinulla on Melassa vireillä vakuutusasia.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, päätös vakuuttamisen päättämisestä tehdään kokonaan automaattisesti. Mela antaa sinulle kirjallisen päätöksen vakuutuksesi päättämisestä. Päätöksessä kerrotaan, jos Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea muutosta päätökseen valittamalla.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Maatalousyrittäjän vakuutuksen päättäminen automaattisesti, kun vakuutettu siirtyy vanhuuseläkkeelle (pdf)

Maatalousyrittäjän vakuutuksen päättäminen automaattisesti vakuutetun saavuttaessa nk. vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajan

Kun saavutat niin kutsutun vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajan, MYEL-vakuutuksesi ei voi enää olla voimassa. Maatalousyrittäjän eläkelaki ei koske maatalousyrittäjän toimintaa, joka jatkuu sen kalenterikuukauden jälkeen, jolloin

  • vuonna 1957 tai sitä ennen syntynyt maatalousyrittäjä täyttää 68 vuotta
  • vuosina 1958–1961 syntynyt maatalousyrittäjä täyttää 69 vuotta ja
  • vuonna 1962 ja sen jälkeen syntynyt maatalousyrittäjä täyttää 70 vuotta.

Kun saavutat tämän niin kutsutun vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajan, Melan tulee päättää sinulle myönnetty MYEL-vakuutus. Samalla päättyvät myös Melan sinulle myöntämä ryhmähenkivakuutus ja pakollinen MATA-vakuutus, koska näiden voimassaolo perustuu pakollisen MYEL-vakuutuksen voimassaoloon. Jos sinulla on vapaaehtoinen vapaa-ajan MATA-vakuutus, myös se päättyy samalla, kun pakollinen MATA-vakuutuksesi päättyy.

Mela päättää yllä mainitut maatalousyrittäjälle myönnetyt vakuutukset automaattisessa ratkaisumenettelyssä. Käsittely ja ratkaisu siirtyy kuitenkin Melan toimihenkilön tehtäväksi aina, kun asian selvittäminen sitä vaatii.

Mela on määritellyt, millaisissa tilanteissa asian käsittely ja ratkaisu siirtyy Melan toimihenkilölle. Näin käy esimerkiksi silloin, kun sinulla on Melassa vireillä vakuutusasia.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, päätös vakuutuksen päättämisestä tehdään kokonaan automaattisesti. Mela antaa sinulle kirjallisen päätöksen vakuutuksesi päättämisestä. Päätöksessä kerrotaan, että Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea muutosta päätökseen valittamalla.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Maatalousyrittäjän vakuutuksen päättäminen automaattisesti vakuutetun saavuttaessa nk. vakuuttamisvelvollisuuden yläikärajan (pdf)

Vapaaehtoisen MATA-vakuutuksen irtisanominen maksamattomien vakuutusmaksujen johdosta

Mela myöntää maatalousyrittäjille ja apurahansaajille vapaaehtoisia MATA-vakuutuksia, joita ovat:

  • vapaaehtoinen työajan MATA-vakuutus (maatalousyrittäjille)
  • vapaaehtoinen vapaa-ajan MATA-vakuutus (maatalousyrittäjille ja apurahansaajille).

Jos olet ottanut vapaaehtoisen MATA-vakuutuksen, olet velvollinen maksamaan vakuutuksen ajalta vakuutusmaksun. Melalla on oikeus irtisanoa vapaaehtoinen MATA-vakuutuksesi, jos olet laiminlyönyt erääntyneen vakuutusmaksun maksamisen. Tällöin Mela lähettää sinulle irtisanomiskirjeen, jossa kerrotaan, että vakuutuksesi tullaan päättämään 30 vuorokauden irtisanomisajan kuluttua. Vakuutustasi ei irtisanota, jos maksat maksamattomat vakuutusmaksut ennen kirjeessä ilmoitettua määräpäivää.

Mela antaa vakuutuksen irtisanomisesta aina kirjallisen päätöksen. Mela tekee päätöksen vakuutuksen irtisanomisesta automaattisessa ratkaisumenettelyssä. Käsittely ja ratkaisu siirtyy kuitenkin Melan toimihenkilön tehtäväksi aina, kun asian selvittäminen sitä vaatii.

Mela on määritellyt, millaisissa tilanteissa asian käsittely ja ratkaisu siirtyy Melan toimihenkilölle. Näin käy esimerkiksi silloin, kun sinulla on Melassa vireillä vakuutusasia.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, irtisanomispäätös tehdään kokonaan automaattisesti. Silloin päätöksessä lukee, että Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea oikaisua valittamalla sinulle annetusta päätöksestä.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Vapaaehtoisen MATA-vakuutuksen irtisanominen maksamattomien vakuutusmaksujen johdosta (pdf)

Tapaturmaeläkepäätös 65 vuotta täyttävälle

Kun täytät 65 vuotta, tapaturmaeläkkeesi määrä muuttuu. Ennen 65 ikävuotta vuotuinen eläkkeesi on enintään 85 % vuosityöansiostasi, ja sen jälkeen 70 %.

Mela antaa tapaturmaeläkkeen määrän muutoksesta aina kirjallisen päätöksen. Mela tekee päätöksen automaattisessa ratkaisumenettelyssä. Käsittely ja ratkaisu siirtyy kuitenkin Melan toimihenkilön tehtäväksi aina, kun asian selvittäminen sitä vaatii.

Mela on ennalta määritellyt, millaisissa tilanteissa asian käsittely ja ratkaisu siirtyy Melan toimihenkilölle. Näin käy esimerkiksi silloin, kun päätöksen perusteena käytettävien tietojen muodostamisessa tapahtuu virhe.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, tapaturmaeläkkeen määrän muutosta koskeva päätös tehdään kokonaan automaattisesti. Päätöksessä kerrotaan, että Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea muutosta päätökseen valittamalla.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Tapaturmaeläkepäätös 65 vuotta täyttävälle tapaturmaeläkkeensaajalle (pdf)

Tapaturmaeläkkeen kertakorotus

Tapaturmaeläkkeesi perusmäärää korotetaan sen vuoden alusta, johon mennessä on kulunut viisi vuotta tapaturman sattumisvuoden päättymisestä. Korotusprosentin suuruus riippuu iästäsi korotusvuoden alussa. Korotusta ei tehdä, jos olet korotusvuoden alussa yli 64-vuotias.

Mela antaa tapaturmaeläkkeen kertakorotuksesta kirjallisen päätöksen. Mela tekee päätöksen automaattisessa ratkaisumenettelyssä. Käsittely ja ratkaisu siirtyy kuitenkin Melan toimihenkilön tehtäväksi aina, kun asian selvittäminen sitä vaatii.

Mela on ennalta määritellyt, millaisissa tilanteissa asian käsittely ja ratkaisu siirtyy Melan toimihenkilölle. Näin käy esimerkiksi silloin, kun päätöksen perusteena käytettävien tietojen muodostamisessa tapahtuu virhe.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, kertakorotuspäätös tehdään kokonaan automaattisesti. Päätöksessä kerrotaan, että Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea muutosta päätökseen valittamalla.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Tapaturmaeläkkeen kertakorotus (pdf)

Mela-sairauspäiväraha

Mela voi ratkaista Mela-sairauspäiväraha-asiasi automaattisesti, kun Kela toimittaa Melaan tiedon sairauslomastasi Mela-sairauspäivärahan maksua varten. Automaattinen ratkaisumenettely on rajattu sairauspäiväraha-asioihin, jotka tulevat Melassa vireille Kelan toimittamien tietojen nojalla.

Jos haet Mela-sairauspäivärahaa suoraan Melasta, hakemustasi ei ratkaista automaattisesti. Sairauslomasi pituus ratkaisee sen, haetko sairauspäivärahaa ensisijaisesti Melasta vai Kelasta. Mela-sairauspäivärahasta ja sen hakemisesta saat lisätietoa Melan nettisivuilta sivuilta Mela-sairauspäiväraha (apurahansaajille) ja Mela-sairauspäiväraha (maatalousyrittäjille, kalastajille, metsänomistajille ja poronhoitajille).

Mela on ennalta määritellyt, millaisissa tilanteissa Mela-sairauspäiväraha-asiasi käsittely siirtyy Melan toimihenkilölle. Asian käsittely siirtyy Melan toimihenkilölle, kun asian selvittäminen sitä vaatii. Näin on esimerkiksi silloin, kun

  • Kelasta saadut tiedot ovat puutteelliset tai virheelliset
  • sinulla ei ole voimassa olevaa MYEL-vakuutusta
  • korvausta ei ole haettu 6 kuukauden määräajassa
  • edellisen Mela-sairauspäiväraha-asiasi käsittely on vielä kesken Melassa.

Jos asia ei siirry Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, Mela-sairauspäivärahapäätös tehdään kokonaan automaattisesti. Silloin päätöksessä lukee, että Mela on ratkaissut asiasi automaattisesti. Jos asia siirtyy Melan toimihenkilön käsiteltäväksi, hän käsittelee ja ratkaisee asiasi, ja päätöstä ei silloin anneta automaattisessa ratkaisumenettelyssä.

Voit hakea muutosta päätökseen valittamalla.

Oikeudelliset perusteet automaattisen ratkaisumenettelyn käytölle voit lukea käyttöönottopäätöksestä: Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönottopäätös: Mela-sairauspäiväraha (pdf)

Lisätietoja

Voit pyytää tarvittaessa lisätietoja automaattisesta ratkaisumenettelystä soittamalla Melan asiakaspalveluun puh. 029 435 2650 tai laittamalla viestiä Melan asiointipalvelun kautta.

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluumme 029 435 2650

Lähetä suojattua sähköpostia

Hae Mela-asiamiestä

Välitä viljelijästä -yhteystiedot

Anna palautetta

Jätä yhteydenottopyyntö