LPA:s år 2024
Verkställande direktören har ordet

Det gångna året var vår nya strategiperiods första år. Strategin för 2024–2027 framhäver smidigheten i verksamheten och hjärtliga möten. För LPA innebär det här smidiga processer och ett människonära sätt att möta varandra både i arbetsgemenskapen och på kundmöten.
Vår grundläggande uppgift är att producera omfattande social trygghet för våra kunder och stöda deras arbetsförmåga. Varje dag arbetar LPA-medarbetarna runt om i landet för våra kunders bästa. Vår personal som är utspridd i hela landet känner till de lokala förhållandena, vilket ofta är viktigt för LPA:s kunder i deras arbete.
Vi har uppdaterat vår kundservicemodell under det senaste året. Att se till kundens helhetssituation och erbjuda tjänster i rätt tid är hörnstenarna i vår kundservice.
Digitaliseringen och den artificiella intelligensen till stöd för vårt arbete står i fokus i utvecklingen av verksamheten. Under året har vi utvecklat e-tjänsten och arbetet fortsätter. Vårt mål är att allt fler av våra kunder ska ta till sig e-tjänsten. De digitala tjänsterna påskyndar ärendehanteringen och erbjuder kunden en tydlig helhetsbild av LPA-tryggheten.
Vi förbättrade pensions- och olycksfallsförsäkringen för stipendiater genom att införa ett nytt program som stipendiebeviljarna lämnar sina besked i. Vi fick bra respons av användarna om reformen och den smidiga aviseringsprocessen i den nya appen.
Projektet Ta hand om bonden, som är viktigt när det gäller stödet för arbetsförmågan, etablerades när riksdagen i november godkände lagändringen och tidigt stöd blev en lagstadgad uppgift för LPA. Renskötarna och fiskarna omfattas nu också av de tidiga stödtjänsterna och framtida aktiviteter planerades i nära samarbete med deras representanter.
Personalen är LPA:s viktigaste tillgång. Vi genomför varje år en omfattande undersökning för att mäta de anställdas tillfredsställelse. Resultatet av undersökningen gav oss än en gång utmärkelsen som en av de mest inspirerande arbetsplatserna. Vår verksamhetsmiljö förändras ständigt och vi vill själva vara med om att utforma vår egen förändring, så under rapporteringsåret fokuserade vi på att stärka förändringskapaciteten hos våra medarbetare.
Jag vill tacka alla LPA-medarbetare, kunder, förvaltningen och våra samarbetspartner för det gångna året. Låt oss fortsätta samarbeta smidigt och hjärtligt 2025!
Heli Backman
Verkställande direktör
Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA
LPA:s år 2024