Kundtillfredsställelse
Vi följer kontinuerligt upp kundnöjdheten i telefonintervjuer. Tusen kunder som LPA har skickat ett beslut åt intervjuades under året för undersökningen. När vi följer upp kundupplevelsen säkerställer vi att vi utvecklar våra tjänster i rätt riktning och i linje med vår strategi.
Kunderna gav 2024 LPA ett sammanfattande betyg på 3,36 på en skala från 1 till 5.
Den smidig hanteringen av ansökningar återspeglas i kundnöjdheten
I ansökningsprocessen värdesätter våra kunder tydliga och välmotiverade beslut Vi uppnådde ett helhetsbetyg på 3,78 för ansökningshanteringen vilket är klart bättre än resultatet 2023 (+0,12). Förbättringar har gjorts i alla delar av ansökningsprocessen. Den största förbättringen som våra åtgärder för större smidighet lett till gäller handläggningstiden för ansökningar. Vi kommer att fortsätta påskynda processerna och förenkla ansökningsförfarandet ytterligare för att bättre möta våra kunders förväntningar.
Personlig rådgivning värdesätts
Våra kunder är mycket nöjda med den personliga service som de får. Det bästa betyget (4,44) gav kunderna LPA-ombudens kundbetjäning. Vår kundrådgivare lyckades också utmärkt tack vare den hjärtliga, aktiva och proaktiva betjäningen.
Vi utvecklar kanalerna för digital ärendehantering
Av kunderna föredrar 38 procent att sköta sina ärenden hos LPA i digitala servicekanaler. Kundresponsen visar att en ökad användning av e-tjänster är ett utvecklingsområde. För att förbättra kundupplevelsen skapar vi systematiskt nytt innehåll och nya funktioner i e-tjänsten. Vårt mål är att du behändigt ska kunna sköta dina ärenden som berör LPA-tryggheten när det passar dig bäst.