Principer för e-post
Vi betjänar våra kunder också per e-post. Personalens e-postadresser har formen fornamn.efternamn (at) mela.fi.
När en kund kontaktar LPA per e-post eller via webbsidorna sker kommunikationen i regel via en oskyddad förbindelse. I dessa fall kan vi inte garantera sekretessen. Därför är det bäst att inte skicka personliga uppgifter (LFÖPL-arbetsinkomsten, personbeteckningen, bankuppgifter etc.) via vanlig e-post.
Om förfrågningar som görs per e-post innehåller personliga uppgifter, skickar LPA svaret per brev. Bara frågor av allmän art kan besvaras per e-post.
Skyddad e-post
Konfidentiella uppgifter kan ändå skickas till LPA via vår skyddade e-posttjänst. Det är också möjligt att skicka bifogade filer via tjänsten. När förfrågningar görs via den skyddade e-posttjänsten kan vi även skicka svaret som e-post. När du skickar skyddad e-post till oss ska du först identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat, certifikatkort eller eIDAS-identifikation. Du kan välja kontaktspråk uppe till höger i rutan. När du får skyddad e-post från LPA kan du öppna meddelandet med hjälp av en kod som skickas som SMS till din telefon.
LPA:s e-tjänster
När uppgifter skickas via LPA:s e-tjänster är förbindelsen alltid skyddad. Kunden loggar in med bankkoder, mobilcertifikat, certifikatkort eller eIDAS-identifikation. Det är tryggt att anmäla ändringar i egna kunduppgifter via e-tjänsterna.