Hoppa över navigering

Automatiskt avgörandeförfarande

Vad betyder automatiskt avgörandeförfarande?

LPA tillämpar ett automatiskt avgörandeförfarande i beslutsfattandet. Det betyder att ditt ärende kan avgöras helt eller delvis automatiskt. Då fattas beslutet inte av en person utan beslutet tas med hjälp av automatisk datahantering.

Det automatiska avgörandeförfarandet baserar sig på exakta, på förhand fastställda regler för handläggning. Ett ärende kan avgöras automatiskt endast om beslutet inte kräver särskild prövning från fall till fall eller om handläggaren ska ta beslut om omständigheter som kräver prövning.

Vad innebär det här för dig?

Det automatiserade förfarandet påskyndar handläggningen av ditt ärende. Du informeras om ditt ärende har avgjorts automatiskt.

Du kan ansöka rättelse av automatiskt tagna beslut. Det är alltid en person som tar beslut om en eventuell rättelse, ärendet kan alltså inte avgöras automatiskt.

I vilket slag av ärenden tillämpar vi automatiskt avgörandeförfarande?

Innan ett ärende kan avgöras genom automatiskt avgörandeförfarande tas ett beslut om införande. På den här sidan hittar du besluten om införande av automatiskt avgörandeförfarande för olika förmåner hos LPA. I beslutet om att införa förfarandet förklarar vi på vilken grund förfarandet tillämpas och vilka lagar som gäller.

Beslut om införande

Avslutande av en frivillig OFLA-försäkring på grund av obetalda försäkringspremier

LPA beviljar lantbruksföretagare och stipendiater en frivillig OFLA-försäkring som omfattar:

  • frivillig OFLA-försäkring för arbetstiden (lantbruksföretagare)
  • frivillig OFLA-försäkring för fritiden (lantbruksföretagare och stipendiater).

Om du har tagit en frivillig OFLA-försäkring är du skyldig att betala försäkringspremier under tiden som försäkringen är i kraft. LPA har rätt att säga upp din frivilliga OFLA-försäkring om du inte betalar förfallna försäkringspremier. Då skickar LPA ett uppsägningsbrev i vilket vi meddelar att försäkringen kommer att sägas upp efter en uppsägningstid på 30 dagar. Din försäkring sägs inte upp om du betalar obetalda försäkringspremier senast på den dag som anges i brevet.

LPA skickar alltid ett skriftligt beslut om uppsägningen av försäkringen. LPA beslutar om uppsägningen av försäkringen i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.

LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.

Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Då anges i beslutet också att beslutet har tagits automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.

Du kan ansöka om ändring genom att överklaga beslutet.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande: Avslutande av en frivillig OFLA-försäkring på grund av obetalda försäkringspremier (pdf)

Automatiskt avslutande av en lantbruksföretagares försäkring när den försäkrade når övre gränsen för så kallad försäkringsskyldighet

Är du når den övre åldersgränsen för den så kallade försäkringsskyldigheten gäller din LFÖPL-försäkring inte längre. Lagen om pension för lantbruksföretagare gäller inte lantbruksföretagares verksamhet som fortsätter efter den kalendermånad då

  • lantbruksföretagare födda 1957 eller tidigare fyller 68 år
  • lantbruksföretagare födda 1958–1961 fyller 69 år och
  • lantbruksföretagare födda 1962 och senare fyller 70 år.

När du når den övre åldersgränsen för så kallad försäkringsskyldighet avslutar LPA din LFÖPL-försäkring. Grupplivförsäkringen och den obligatoriska OFLA-försäkringen som LPA beviljar upphör samtidigt, eftersom de gäller endast med en gällande LFÖPL-försäkring. Om du har en frivillig OFLA-försäkring för fritiden avslutas den också samtidigt som din obligatoriska OFLA-försäkring upphör.

LPA avslutar ovan nämnda försäkringar som beviljas lantbruksföretagare i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.

LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.

Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Du får ett skriftligt besked av LPA om att din försäkring har avslutats. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.

Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande: Automatiskt avslutande av en lantbruksföretagares försäkring när den försäkrade når övre gränsen för så kallad försäkringsskyldighet (pdf)

Automatiskt avslutande av en lantbruksföretagares försäkring när den försäkrade går i ålderspension

När du går i pension i enlighet med arbetspensionslagarna uppfylls inte längre villkoren för en LFÖPL-försäkring. LPA måste då avsluta din obligatoriska LFÖPL-försäkring. Grupplivförsäkringen och den obligatoriska OFLA-försäkringen som LPA beviljar upphör samtidigt, eftersom de gäller endast med en gällande LFÖPL-försäkring. Om du har en frivillig OFLA-försäkring för fritiden avslutas den också samtidigt som din obligatoriska OFLA-försäkring upphör.

LPA avslutar ovan nämnda försäkringar som beviljats lantbruksföretagare i ett automatiserat beslutsförfarande. Behandlingen och beslutet övergår emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.

LPA har fastställt i vilka situationer behandlingen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det här gäller till exempel när du har ett ärende under behandling hos LPA.

Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om uppsägning i sin helhet automatiserat. Du får ett skriftligt besked av LPA om att din försäkring har avslutats. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till behandling av en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte genom automatiserat beslutsförfarande.

Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande:

Beslut om införande av automatiserat beslutsförfarande: Automatiskt avslutande av en lantbruksföretagares försäkring när den försäkrade går i ålderspension (pdf)

Beslut om olycksfallspension för personer som fyller 65

Din olycksfallspension ändras när du fyller 65 år. Innan du fyllt 65 år är din pension högst 85 procent av din årsarbetsinkomst och därefter högst 70 procent.

LPA ger alltid ett skriftligt beslut när beloppet ändras. LPA fattar beslutet i ett automatiserat avgörandeförfarande. Handläggningen och beslutet överförs emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.

LPA har på förhand bestämt i vilka situationer handläggningen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det är till exempel om det har skett ett fel i utformningen av uppgifterna som ska användas som grund för beslutet.

Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om ändring av olycksfallspensionens belopp i sin helhet automatiserat. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till en LPA-anställd handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte i ett automatiserat beslutsförfarande.

Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande: Beslut om olycksfallspension för personer som fyller 65 (pdf).

Engångsförhöjning av olycksfallspensionen

Grundbeloppet av din olycksfallspension höjs från början av det år då det har förflutit fem år sedan året då olycksfallet inträffade började. Förhöjningsprocenten beror på din ålder i början av förhöjningsåret. Om du är äldre än 64 i början av förhöjningsåret görs ingen förhöjning.

LPA ger ett skriftligt beslut om engångsförhöjning av olycksfallspensionen. LPA fattar beslutet i ett automatiserat avgörandeförfarande. Handläggningen och beslutet överförs emellertid alltid till en LPA-anställd om utredningen av ärendet kräver det.

LPA har på förhand bestämt i vilka situationer handläggningen och beslutsfattandet överförs till en LPA-anställd person. Det är till exempel om det har skett ett fel i utformningen av uppgifterna som ska användas som grund för beslutet.

Om ärendet inte överförs till en LPA-anställd för behandling tas beslutet om engångsförhöjning i sin helhet automatiserat. I beslutet meddelas om ditt ärende har avgjorts automatiserat. Om ärendet överförs till en LPA-anställd handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte i ett automatiserat beslutsförfarande.

Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande: Engångsförhöjning av olycksfallspensionen (pdf).

LPA-sjukdagpenning

LPA kan avgöra ditt ärende om LPA-sjukdagpenning automatiserat när FPA skickar information om din sjukledighet till LPA för utbetalning av LPA-sjukdagpenning. Det automatiserade avgörandeförfarandet är emellertid begränsas till ärenden som inleds hos LPA med stöd av uppgifter som FPA ger.

Om du ansöker om LPA-sjukdagpenning direkt hos LPA avgörs din ansökan inte automatiserat. Det är sjuktiden som avgör om du i första hand ska ansöka om dagpenning hos LPA eller hos FPA. Du får mer information om LPA-sjukdagpenningen och hur du ansöker om den på LPA:s webbplats på sidan om LPA-sjukdagpenning (för stipendiater) och LPA-sjukdagpenning (för lantbruksföretagare, fiskare, skogsägare och renskötare).

LPA har på förhand bestämt i vilka situationer ärenden som gäller LPA:s sjukdag-penning ska behandlas av en LPA-anställd. En LPA-anställd behandlar ärendet om ut-redningen av ärendet kräver det. Det här är till exempel när

  • informationen som FPA ger är bristfällig eller fel
  • du inte har en gällande LÖPL-försäkring
  • du inte har ansökt om ersättning inom 6 månader
  • du har ett tidigare LPA-sjukdagspenningsärende som fortfarande behandlas hos LPA.

Om ärendet inte behandlas av en LPA-anställd tas beslutet om LPA-sjukdagpenning i sin helhet automatiserat. Av beslutet framgår då att det har tagits automatiserat. Om ärendet överförs till en LPA-anställd person handlägger och avgör LPA-medarbetaren ärendet och beslutet tas inte i ett automatiserat beslutsförfarande.

Du kan söka ändring i beslutet genom att överklaga.

Du kan läsa mer om de rättsliga grunderna för automatiserat beslutsförfarande i beslutet om införande: LPA-sjukdagpenning (pdf).

Ytterligare information

Du kan begära mer information om det automatiserade beslutsförfarandet genom att ringa kundtjänst tfn 029 435 2650 eller skicka ett meddelande via LPA:s e-tjänster.

Ta kontakt

Ring vår kundtjänst 029 435 2650

Skicka skyddad e-post

Sök ombudsmännens kontaktuppgifter

Kontakta Ta hand om bonden

Ge respons

Be oss kontakta dig