Hoppa över navigering

Lomitusnetti förnyas – delta i förfrågan

Vi inleder en reform av avbytartjänstens informationssystem. Målet är att ta fram ett nytt system som tillåter en smidigare ärendehantering, effektiviserar avbytarförvaltningens arbete och erbjuder en så heltäckande kanal som möjligt för hanteringen av avbytarärenden. Målet är att det nya systemet ska införas 2027.

Vi har redan börjat bereda systemreformen genom att samla in respons bland de nuvarande Lomitusnetti-användarna om vilka utvecklingsbehov som finns. I det nya informationssystemet kommer lantbruksföretagare som valt att själva ordna med avbytare att kunna ansöka om ersättning elektroniskt. I det nya systemet kommer det också att vara möjligt att skicka in bilagor elektroniskt. Det nya informationssystemet kommer dessutom att mer ingående än det nuvarande Lomitusnetti-programmet visa hur avbytarverksamheten har genomförts.

Har du önskemål och idéer för vilka funktioner det nya informationssystemet borde innehålla? Vilka funktioner skulle underlätta skötseln av avbytarärenden? Delta i reformen av informationssystemet och besvara förfrågan senast den 26.2.2025. Förfrågan är anonym och svaren kan inte kopplas ihop med enskilda personer.

Besvara webropolförfrågan om reformen av avbytarprogrammet Lomitusnetti här

Ta kontakt

Ring vår kundtjänst 029 435 2650

Skicka skyddad e-post

Sök ombudsmännens kontaktuppgifter

Kontakta rådgivaren för arbetsförmågan

Ge respons

Be oss kontakta dig