Hoppa över navigering

Förfrågan: I stort sett smidigt samarbete mellan lantbruksföretagare och avbytare

Samarbetet och interaktionen mellan lantbruksföretagarna och avbytarna är i allmänhet bra. Enligt en undersökning som LPA genomfört upplever både företagare och avbytare att samspelet mellan parterna är öppet, vänligt och smidigt. Företagarna uppskattar särskilt avbytarnas yrkeskunskap och säger att de kan ta semester med tillförsikt när en avbytare är på gården.

Undersökningen genomfördes hösten 2024 i samband med evenemangen “I samma båt”. Över 1 000 lantbruksföretagare och över 400 avbytare besvarade enkäten. I undersökningen besvarade företagare, avbytare och representanter för avbytarförvaltningen i tio avbytarenheter påståenden om varandra. I påståendena bedömdes hur effektivt samarbetet mellan de olika parterna i avbytarverksamheten fungerar.

Företagarna nöjda med avbytarnas arbete

Lantbruksföretagarna gav betyget 4,3 (på skalan 1–5) för samarbetet och interaktionen med avbytarna. Svaren visar att företagarna särskilt värdesätter avbytarnas kompetens och yrkeskunskap. Företagarna ansåg att avbytarna följer anvisningarna som ges, utför sitt arbete samvetsgrant och har tillräckliga kunskaper för att arbeta på gården. Företagarna berömde också avbytarnas sätt att beakta djursjukdomar och hur man skyddar sig mot dem.

Företagarna ansåg också att samarbetet med avbytarförvaltningen för det mesta är bra (betyg 3,7). Företagarna gav det bästa betyget för hur avbytarens arbete ordnas när datumet för semestern meddelas i god tid. Den största variationen i svaren gällde frågan om i vilken utsträckning företagarna ansåg att förvaltningen behandlade kunderna rättvist.

– Skillnaderna i fråga om likabehandling beror sannolikt framför allt på att tillgången på avbytare varierar mellan olika regioner, säger direktör Päivi Wallin som ansvarar för avbytartjänsterna hos LPA.

Avbytarna uppskattar respons och riktiga anvisningar

Avbytarna var också nöjda med samarbetet med lantbruksföretagarna (betyg 4,1) och uppskattade särskilt möjligheten att använda de specifika färdigheter som de hade i sitt arbete, till exempel när det gäller att använda maskiner.

Svaren visar att avbytarna i vissa regioner önskade mer respons av företagarna för att kunna utveckla och förbättra sina kunskaper. Skillnader bestod också i hur väl avbytarna ansåg att företagaren hade förberett sig inför avbytarperioden, till exempel genom att se till att det fanns tillräckligt med varor som behövdes under avbytarperioden. Kvaliteten på anvisningarna och handledningen varierade också. Företagarna bör notera att det är viktigt att avbytaren för att lyckas i sitt arbete behöver tillräckliga och aktuella anvisningar och att det finns tillräckligt med foder och andra förnödenheter.

Förbättrad säkerhet i arbetet och precisare anvisningar

Det sämsta betyget fick företagarna för uppmärksamheten som ägnas säkerheten på arbetsplatsen och för hur företagarna uppfattar avbytarens arbetsuppgifter och arbetstider.

– Det svaga betyget som säkerhet på arbetsplatsen får är särskilt oroande, för om en gård inte är en säker arbetsmiljö för avbytaren är den inte heller säker för företagaren”, betonar Wallin.

Företagarnas svar tyder på att gårdsbesöken som genomförs med avbytarförvaltningen inte upplevs som särskilt nyttiga.

– Ett av de viktigaste syftena som gårdsbesöken har är att förmedla en utomstående infallsvinkel när det gäller potentiella arbetsmiljörisker på gården, så betydelsen av gårdsbesök för både den egna och avbytarnas säkerhet i arbetet kanske inte uppfattas helt, säger Wallin.

Baserat på svaren är uppfattningen om avbytarens arbetstid en källa till friktion i samarbetet mellan företagare och avbytare. Det här framgår av både företagarnas och avbytarnas svar på öppna frågor. Lantbruksföretagarna verkar inte alltid inse att den tid som avbytaren tillbringar på gården alltid motsvarar företagarens procentuella andel av det nödvändiga djurskötselarbetet. Det betyder att avbytaren endast kan utföra den företagares arbetsandel som är på semester och att avbytaren till exempel inte kan förlänga sin arbetsdag annat än i vissa undantagsfall.

Målet är ett förbättrat samarbete

Allt sedan 2019 har avbytarenheterna i samarbete med LPA:s projekt Ta hand om bonden och LPA:s enhet för avbytartjänster ordnat evenemangen ”I samma båt” runt om i landet. Till evenemangen bjuds parterna inom avbytartjänsterna in, det vill säga lantbruksföretagare, lantbruksavbytare och avbytarförvaltningen. Syftet med evenemangen är att öka förståelsen mellan lantbruksföretagare, avbytare och avbytarförvaltningens anställda och att förbättra samarbetet mellan parterna och att föra en öppen diskussion om de olika parternas önskemål och behov.

Som underlag för diskussionerna har en enkät skickats ut till alla parter. Syftet är att bedöma hur smidigt samarbetet är. Undersökningen förnyades 2024 och bedömningsföremålen anges synnerligen konkret. Den förnyade enkäten användes i tio lokala enheter.

– Lantbruksföretagarna har tyckt att ”I samma båt”-evenemangen har varit nyttiga och de skulle gärna se att evenemangen ordnades varje år i framtiden. Den aktuella undersökningen visar att även om det fortfarande finns utrymme för förbättringar i samarbetet mellan parterna, så är resultaten i många avseenden mycket goda. Särskilt uppmuntrande är att se hur positivt lantbruksföretagarna har bedömt samarbetet med avbytarna. Det visar också hur mycket företagarna uppskattar den ledighet från sitt bindande och viktiga arbete som avbytarna kan ge dem”, säger Wallin.

Närmare information: direktör Päivi Wallin, tfn 040 740 4728 eller paivi.wallin(at)mela.fi
För mer information om undersökningen, vänligen kontakta Outi Ruottinen, rådgivare för arbetsförmågan, tfn 046 923 3480 eller outi.ruottinen(at)mela.fi

Bilaga (på finska): Enkäten I samma båt 2024, sammanfattning (pdf)

 

Ta kontakt

Ring vår kundtjänst 029 435 2650

Skicka skyddad e-post

Sök ombudsmännens kontaktuppgifter

Kontakta rådgivaren för arbetsförmågan

Ge respons

Be oss kontakta dig