Boka alltid tid för att besöka kundtjänsten
Huvudkontorets kundmottagning är tillfälligt stängd. Under denna tid måste man boka tid i förväg för att besöka LPA personligen. Ring vårt kundtjänstnummer 029 435 2650 för att boka tid.
Du kan sköta ärenden per telefon eller e-post
Vår kundtjänst hjälper dig per telefon med allt som gäller din LPA-trygghet. Kundtjänsten svarar på nummer 029 435 2650 måndag–fredag kl. 8.00–16.00.
Du kan också skicka oss e-post via vår skyddade e-posttjänst. Du skickar ditt meddelande antingen till en postlåda enligt ämnet för meddelandet eller till en personlig e-postadress: fornamn.efternamn(at)mela.fi. Närmare anvisningar on hur tjänsten används får du genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i tjänsten.
Använd e-tjänsterna
Om du vill kan du sköta de flesta LPA-trygghetsärenden på nätet via våra e-tjänster. Du gör det vid den tidpunkt som passar dig bäst. För att använda tjänsterna loggar du in med dina personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
I e-tjänsterna kan du sköta dina försäkrings- och pensionsärenden, granska och ändra dina uppgifter och skicka bilagor i elektronisk form. Läs mer om e-tjänsterna.
LPA-ombudsmännen hjälper och ger råd
Du har även möjlighet att diskutera med en LPA-ombudsman om frågor som gäller LPA-tryggheten. Kontaktinformation och anvisningar om att boka tid till ombudsmannens mottagning hittar du genom sökningen av LPA-ombudsmän.