Asioi verkossa
Voit hoitaa Mela-turvaasi sähköisessä asiointipalvelussamme silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.
Asiointipalveluun pääset henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Tee hakemuksia
Asiointipalvelussa voit tehdä
- vahinkoilmoituksen
- matkalaskun
- apurahansaajan vakuutushakemuksen sekä ilmoittaa apurahan keskeytymisestä, ennenaikaisesta päättymisestä tai töihin paluusta.
- maatalousyrittäjän, poronhoitajan, kalastajan ja metsänomistajan vakuutushakemuksen tai tehdä muutoksia voimassa olevaan vakuutukseen.
- vapaaehtoisen työajan tai vapaa-ajan MATA-vakuutushakemuksen
Voit hakea
- Mela-sairauspäivärahaa
- vanhuuseläkettä
- osittaista vanhuuseläkettä
- työkyvyttömyyseläkettä
- kuntoutustuen jatkoa.
Voit myös hyväksyä sinulle esimerkiksi puhelinkeskustelun perusteella tehdyn vakuutushakemuksen sähköisesti suoraan asiointipalvelussa.
Lähetä liitteitä
Voit toimittaa asiointipalvelun kautta Melaan liitteitä, kuten kuitteja, selvityksiä ja hakemuksia.
Liitteitä voi toimittaa sähköisesti useassa eri muodossa
- Liitä tietokoneeltasi valmis pdf-tiedosto.
- Skannaa paperinen asiakirja.
- Kuvaa lasku tai muu paperinen asiakirja. Suosittelemme jpg- ja img-tiedostomuotoisia kuvia. Voit lähettää kuvat niiden alkuperäisessä koossa (kuvakoon pienentäminen saattaa heikentää kuvanlaatua). Älä pakkaa kuvia zip-tiedostoksi. Selkeä valokuva käy liitteeksi yhtä hyvin kuin esimerkiksi skannattu asiakirja.
Voit liittää yhdellä kertaa useita samaa asiaa koskevia liitteitä. Kun haet etuutta asiointipalvelun kautta, voit liittää tarvittavat liitteet suoraan hakemukseen. Lisää ohjeita liitteiden lähettämiseen.
Kun toimitat liitteitä asiointipalvelun kautta, niitä ei tarvitse erikseen allekirjoittaa. Kirjautuminen Melan asiointipalveluun Suomi.fi -tunnistuspalvelun kautta korvaa allekirjoituksesi.
Voit toimittaa liitteitä myös postitse osoitteeseen Mela PL 16, 02101 Espoo, 02100 Espoo.
Lähetä ja vastaanota viestejä
Viestitoiminnallisuuden kautta voit hoitaa henkilökohtaiseen Mela-turvaasi liittyviä asioita kanssamme suojatulla viestiyhteydellä.
Voit saada ilmoituksen asiointipalveluun saapuneesta viestistä tekstiviestillä tai sähköpostilla. Tarkista ja muokkaa ilmoitusasetuksiasi kohdasta Omat tiedot > Ilmoitusvalinnat.
Tee osoitteen tai tilinumeron muutos
Jos osoitteesi on muuttunut, voit tehdä osoitteenmuutoksen asiointipalvelussa. Voit ilmoittaa osoitteesi muuttumisesta myös allekirjoittamallasi kirjeellä, josta käy selkeästi ilmi syntymäaikasi sekä vanhat ja uudet osoitetietosi.
Asiointipalvelussa voit myös ilmoittaa uuden tilinumeron tai muuttaa tilinumeroasi. Muista täyttää Pankkitiedot-kohtaan sekä BIC-tunnus että IBAN-tilinumero.
Katso, tulosta ja päivitä tietojasi
Voit katsoa asiointipalvelusta Mela-turvaasi liittyviä tietoja, kuten vakuutustietojasi, laskujesi maksutietoja sekä sinulle maksettuja eläkkeitä ja etuuksia. Voit myös pyytää laskuillesi lisää maksuaikaa asiointipalvelun kautta.
Näet kokonaiskuvan siitä, onko sinulla käsittelyssä olevia asioita ja voit seurata hakemustesi käsittelyn etenemistä.
Voit tulostaa todistuksia vakuutus-, eläke- ja korvausasioistasi.
Tarkista työeläkeotteesi
Sähköisestä työeläkeotteesta voit tarkastella työeläkkeesi perusteena olevia työskentely- ja ansiotietoja sekä varmistaa, että kaikki tietosi ovat otteella ja ne ovat oikein. Aikanaan maksettava työeläkkeesi lasketaan otteella olevien tietojen perusteella. Tietoa työeläkeotteesta: Työeläkeote.
Hoida lomitusasioita
Lomitusnetissä voit muun muassa tarkistaa jäljellä olevien vuosilomapäiviesi määrän sekä tehdä vuosiloma- ja sijaisapuhakemuksen.
Hyödynnä maatalousyrittäjien työterveyshuoltosovellusta
Sovelluksessa voit olla yhteydessä työterveyshuoltoosi sekä käsitellä tilasi työterveyshuoltoon liittyviä tietoja.