Uni on laatuaikaa

Uni on yhtä olennainen osa elämäämme kuin syöminen, juominen tai hengittäminen. Yleisimmät unihäiriöihin liittyvät oireet ovat väsymys ja koettu elämänlaadun lasku. Aikuinen tarvitsee keskimäärin yhtäjaksoista unta kuudesta kahdeksaan tuntiin vuorokaudessa. Univaje näkyy nopeasti hyvinvoinnissa eikä silloin voi tuijottaa vain nukuttuja tunteja. Olennaista on, että herätessä olo on levännyt ja virkeä.

Jos unen laatu on huono, seuraa päiväväsymystä, jonka syy täytyy selvittää lääkärin vastaanotolla ja unitutkimuksessa. Suurin osa unen laatua heikentävistä sairauksista (esimerkiksi uniapnea, masennus, levottomat jalat) on hoidettavissa. Unen erilaisilla vaiheilla on kaikilla oma tehtävänsä, joten unen laatua selvittävä unitutkimus antaa tietoa väsymyksen syistä.

Unettomuuden syistä yleisin on työssä koettu stressi. Oireita ovat nukahtamisen vaikeus, herääminen aamuyöllä tai katkonainen uni. Univaikeudet näkyvät ärtyneisyytenä, muistamattomuutena ja keskittymisvaikeuksina. Kaikkiin pitkäaikaisiin unihäiriöihin liittyy elämänlaadun merkittävän laskun lisäksi terveysriskejä, kuten verenpaineen kohoaminen. Siksi unihäiriöt kannattaa tutkia ja hoitaa hyvin.

Unettomuuden hoitoon voi aluksi kokeilla kotikonsteja.

  • Säännöllinen rytmi nukkumiseen ja heräämiseen.
  • Pieni kävelylenkki tekee hyvää muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Erilaisia rentoutumismenetelmiä voi harjoitella.
  • Ellei saa unta, ei kannata jäädä vuoteeseen, vaan tehdä jotain mieltä rentouttavaa esimerkiksi lukea, katsella
    televisiota tai kuunnella rauhallista musiikkia.
  • Jos yö oli vaikea, päivällä ei kannata nukkua. Nukahtaminen on illalla vain entistä vaikeampaa.
Päivitetty 01.02.2013